Hvorfor pleie gelcoaten?
Når en ny båt kommer ut av støpeformen, har den et vokslag som gjør at man nødvendigvis ikke behøver polere og vokse den første sesongen. Men sesong nummer to er det på høy tid. UV-stråler fra sola, varme og salt er plastens (gelcoatens) største fiende. Når vokslaget slites bort, eksponeres materialet for salt og sol med oksidering som resultat over tid. En blank og fin båt handler ikke bare om estetikk, men om å ta vare verdier. En blank båt er dessuten mye enklere å vedlikeholde gjennom sesongen. Gjør du en grundig jobb med polering og voksing hvert år, også fra første sesong, utsetter man de store skippertakene for å hente opp glansen i oksidert og falmet gelcoat.
Vårt personale er eksperter på hva slags produkter og metoder som skal brukes for å oppnå et godt og varig resultat. Vi kan utføre alt fra en enkel vask til en fullstendig behandling er vi henter frem igjen glans og farge i gelcoaten.
Tilfører fett
Enkelt sagt, innebærer en polering og en voksing av båten at man foretar en svært lett sliping av plasten (gelcoaten) for å få den blank. Deretter forsegles overflaten med en voks for å hindre at smuss og skitt fester seg i porene i plasten. I all hovedsak er denne forseglingen basert på naturlig carnubavoks eller nano-teknologi.
Vask og polering
All båtpuss begynner med vask av båten. Flaten som skal poleres og vokses må være så ren som mulig for oppnå et godt resultat. En ny, velholdt båt som fortsatt er rimelig blank og fin, rengjøres lett med en grundig vask med mild såpe. Dersom plasten (gelcoaten) er skitten og gulnet, bør man bruke en gelcoatrens. På en nyere båt vil den lille renseeffekten i polishen være tilstrekkelig.
Matte flater må rubbes
Oksiderte plastflater som er blitt matte, blir aldri helt blanke igjen om de ikke slipes lett ned. Når den beskyttende voksen er borte, er gelcoaten fritt vilt for naturen som sakte men sikkert matter ned overflaten som blir ru og porene åpnes slik at smuss kan sette seg godt fast. På oksiderte flater, anbefaler vi at plasten rubbes slik at man opparbeider en ny, blank overflate. Avhengig av hvor ille utgangspunktet er, må man bruke midler med slipeeffekt og hardere puter. Har oksideringen gått veldig langt, kan det være smart å våtslipe med 2000-papir.
BÅTVASK I SOMMER
Valg av vaskemiddel gjennom sesongen
En god grunnbehandling med rens, polish og så voks, danner grunnlaget for et varig godt resultat. Men minst like viktig er renholdet gjennom sesongen.
Vask ofte, men med skånsomme såper!
Siden det beskyttende vokslaget på båten hovedsakelig består av fett, vil fettløsende vaskemidler bryte ned vokslaget raskere og jobben du gjorde om våren være bortkastet.
Det finnes mange produkter på markedet som rengjør effektivt, og ett av dem er Zalo. Men Zalo er også ekstremt fettløsende og vil derfor også være med på å fjerne det beskyttende vokslaget på båten. Bruk derfor en båtshampo (eller bilshampo) med voks når du skal vaske båten gjennom sesongen.
Råd for båtvasken
Det er fristende å gjøre båtvasken i solskinn og finvær. Men det ideelle er å gjøre jobben når det er overskyet – for å unngå at såpen tørker. Dersom du vasker båten i tørt vær, er det viktig å spyle båten godt med ferskvann, og vask kun små områder om gangen for å unngå at såpen tørker. Vasker du i stedet når det er overskyet og ikke for varmt, får såpen virke lenge og man er sikrere på å få bort alle såperestene.
TIPS: Områder som er utsatt for sol eller slitasje (ofte fargede områder), kan med fordel få en omgang med voks i løpet av sesongen. Da tærer sola på voksen og ikke gelcoaten.
Siste kommentarer